LA MATÈRIA

CIÈNCIES


Aquests curs hem començat a investigar sobre la matèria.


Amb els alumnes  hem observat l’evaporació de l’aigua. Cada alumne/a s’ha fet la seva bossa per simular la pluja.
























Contestant a la pregunta que s’han formulat “què passa quan l’aigua és salada?” Hem posat aigua amb sal en un recipient i quan l’aigua s’ha evaporat la sal ha quedat formant com unes pedres precioses.

Conclusions:
L'aigua s'evapora amb l'escalfor, és a dir, passa de l'estat líquid a gasós. 
L'agua en estat líquid es veu, en estat gasós, no. 
La sal que conté l'agua no s'ha evaporat. 
L'aigua del mar té molta quantitat de sal. 
La sal que ha quedat té forma  de cristalls. 


L´aire és matèria?

Partint de que la matèria és tot allò que té massa i volum  hem preguntat als alumnes si l’aire és matèria.
Material :
2 globus, cordill i un palet de fusta.
- Descripció de l’experiment
- Donarem dos globus als infants i demanarem que els inflin.
- Demanarem que els infants ens diguin si pesen i quin pesa més.
 - Amb un palet de fusta i dos cordills, els infants han de construir una balança de braços per demostrar que un globus inflat pesa més que un globus sense aire.







Conclusions:
La matèria és tot allò que té massa i volum.
L’aire és matèria.

L’aire que ens envolta està format per diferents tipus de gasos i les molècules que el componen tenen massa i ocupen un volum. L’aire que hi ha dins del globus pesa molt poc i difícilment es pot mesurar amb una bàscula com les de l’escola. Malgrat tot, sí que és possible pesar l’aire de pilotes de platja de mida mitjana.










El pes dels glaçons quan es desfan.
Material:
2 glaçons, 1 bossa de plàstic, 1 balança
Descripció de l’experiment
 Hem donat  un parell de glaçons tancats dins d’una bossa de plàstic a cada grup d’alumnes. Els demanem  que en una balança mesurin la massa del conjunt i que la registrin el pes en una llibreta.
 Proposem als alumnes que prediguin si hi haurà algun canvi en el pes (massa) de l’aigua que obtindrem un cop els glaçons s’hagin fos completament.














Conclusions:

El pes no varia en molts casos és el mateix o similar.


Com és una gota d’aigua?

Activitat prèvia: 

Vam agafar un got ple d’aigua a vessar  i  vam preguntar als alumnes que passaria si hi 

tiràvem una cullerada de sucre. Tots van contestar que l’aigua vessaria. No va vessar .


Després d’observar gotes d’aigua amb una lupa i amb l’ajut de comptagotes, els nostres 

alumnes van veure que les gotes són esfèriques.

























Simulació:

-Vam emplenar un got ple de bales de vidre, simulant les gotes d’aigua que són esfèriques.


-Vam tirar sal i vam veure com els granets de sal es posaven en els espais que deixaven

 les bales. 



Conclusions:

Les gotes d’aigua són esfèriques.

Al ser esfèriques la sal, sucre, sorra... es col·loca en els espais que deixen les gotes.


Vam observar partícules de pintura amb el microscopi!!

















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TA, TA, TA, TAAAAA...

RIU BESÓS

PERCUSSIÓ CORPORAL