LA MATÈRIA
CIÈNCIES
Aquests curs hem començat a investigar sobre la matèria.
Conclusions:
El pes dels glaçons quan es desfan.
Aquests curs hem començat a investigar sobre la matèria.
Amb els alumnes hem observat l’evaporació de l’aigua. Cada alumne/a s’ha fet la seva bossa per simular la pluja.
Contestant a la pregunta
que s’han formulat “què passa quan l’aigua és salada?” Hem posat
aigua amb sal en un recipient i quan l’aigua s’ha evaporat la sal ha quedat
formant com unes pedres precioses.
Conclusions:
L'aigua s'evapora amb l'escalfor, és a dir, passa de l'estat
líquid a gasós.
L'agua en estat líquid es veu, en estat gasós, no.
La sal que conté l'agua no s'ha evaporat.
L'aigua del mar té molta quantitat de sal.
La sal que ha quedat té forma de cristalls.
L´aire és matèria?
Partint de que la matèria és tot allò que té massa i volum hem preguntat als alumnes si l’aire és matèria.
Material :
2 globus, cordill i un palet de fusta.
- Descripció de l’experiment
- Donarem dos globus als infants i demanarem que els inflin.
- Demanarem que els infants ens diguin si pesen i quin pesa més.
- Amb un palet de fusta i dos cordills, els infants han de construir una balança de braços per demostrar que un globus inflat pesa més que un globus sense aire.
Conclusions:
La matèria és tot allò que té massa i volum.
L’aire és matèria.
L’aire que ens envolta està format per diferents tipus de
gasos i les molècules que el componen tenen massa i ocupen un volum. L’aire que
hi ha dins del globus pesa molt poc i difícilment es pot mesurar amb una
bàscula com les de l’escola. Malgrat tot, sí que és possible pesar l’aire de
pilotes de platja de mida mitjana.
El pes dels glaçons quan es desfan.
Material:
2 glaçons, 1 bossa de
plàstic, 1 balança
Descripció de
l’experiment
Hem donat un parell de glaçons tancats dins d’una bossa de
plàstic a cada grup d’alumnes. Els demanem que en una balança mesurin la massa del
conjunt i que la registrin el pes en una llibreta.
Proposem als alumnes que prediguin si hi haurà
algun canvi en el pes (massa) de l’aigua que obtindrem un cop els glaçons s’hagin
fos completament.
Conclusions:
El pes no varia en molts casos és el mateix o
similar.
Com és una gota d’aigua?
Activitat prèvia:
Vam agafar un got ple d’aigua a
vessar i
vam preguntar als alumnes que passaria si hi
tiràvem una cullerada de sucre. Tots van contestar que l’aigua vessaria. No va vessar .
tiràvem una cullerada de sucre. Tots van contestar que l’aigua vessaria. No va vessar .
Després d’observar gotes d’aigua amb una lupa i amb l’ajut
de comptagotes, els nostres
alumnes van veure que les gotes són esfèriques.
alumnes van veure que les gotes són esfèriques.
Simulació:
-Vam emplenar un got ple de bales de vidre, simulant les
gotes d’aigua que són esfèriques.
-Vam tirar sal i vam veure com els granets de sal es posaven
en els espais que deixaven
les bales.
Conclusions:
Les gotes d’aigua són esfèriques.
Al ser esfèriques la sal, sucre, sorra... es col·loca en
els espais que deixen les gotes.
Vam observar partícules de pintura amb el microscopi!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada